學與教

專業發展學校計劃

優質教育基金主題網絡計劃

本校於2022/2023學年參與教育局優質教育基金主題網絡計劃,感謝網絡統籌學校大埔舊墟公立學校(寶湖道)提供支援,拓寬本校教師的學與教策略,以提高學生學習興趣及動機,優化學生的學習策略及加強他們對數學概念的理解能力。此外,支援學校透過工作坊,到校與老師共同備課,設計課堂,結合理論、學與教實踐、觀課、議課和反思,加上本校及跨校交流及分享活動,促進教師的專業發展。

 

計劃中本校四年級數學科能協助學生從探究式學習建構數學概念,發展其自主學習的態度,提升學生的學習興趣及引發其學習動機,並透過設計不同的學習活動及分層課業,照顧學生的學習多樣性。老師也運用多元化的學與教策略,鞏固基礎知識,藉探究學習加強學生的思維能,激發學生思考,引導學生探索,促進學生數學學習能力的發展。透過多元化的探究活動,學生的協作精神得以進一步發展,並培養其正向思維,勇於面對失敗,為自己學習負責。

優質教育基金主題網絡計劃分享會

觀課後議課

 

 

 

 

專業發展學校計劃目的是通過具優良實踐經驗的學校成為專業發展學校,為夥伴學校提供支援服務。得蒙樂善堂梁銶琚學校(分校)專業團隊帶領本校進行STEM範疇的專業交流活動。透過不同形式的協作,例如共同備課、同儕觀課、教學經驗分享、教學資源共享等互動活動,提升教師的專業能量,優化教學效能,建立同儕協作文化,使本校獲益良多,僅此致謝!

 

 

Seed Project

Our school has participated in Seed Project in collaboration with the English Language Section of the Education Bureau. This project aims at providing an impetus for a school-based curriculum development and to enrich reading and learning materials for our students in Key Stage 2.

 

To further enhance our teachers’ profession, the English department organises teacher workshops every year. In accordance with the Seed Project, our teachers joined two training workshops conducted by the Education Bureau. The first workshop was about reading across the curriculum. Previous seed schools generously shared their successful experiences which were valuable examples for our coming tryouts. The second workshop focused on teaching strategies on improving students’ literacy skills and the learning-teaching-assessment cycle. With the help of the hands-on activities and thought-provoking discussions, all of our teachers found the workshop inspiring and fruitful.

 

 

 

「促進實踐社群以優化小班教學」支援計劃

 

由香港中文大學教育學院大學與學校夥伴協作中心舉辦的「促進實踐社群以優化小班教學」支援計劃,目的是協助小學教師善用小班的教學環境,進一步回應課程改革「學會學習」的宗旨,發展多元化的教學策略,優化中文科、英文科、數學科及常識科的課堂教學。

 

本校在中文及數學科曾參與此計劃,希望藉此能進一步培養學生自學能力,協助他們建立正確的價值觀及積極學習的態度,裝備他們邁向自主學習;也就著小班的優勢,提升教師在擬訂、施行及評估校本課程的能力,提升教學效能。藉著教師在校內或校外建立實踐社群,彼此交流、互相觀摩,以持續提升小班環境下的教學效能。